Velkommen til min blogg :)

31. mai 2020

Uke 3: Søndag, dag 21

Var i seng før 23 i går fordi jeg var så trøtt, og utrolig nok sov jeg helt til 09.50! Jeg ser at jeg har vært våken noen ganger, men det husker jeg knapt. Nesten 9 timer og 20 min har jeg sovet.


Dusja og spiste gårsdagens kveldsmat som frokost. Deretter skrev jeg en bokomtale.

Dessverre er det jo sånn med ME at søvn ikke nødvendigvis er så restituerende. Derfor følte jeg ikke at jeg var så veldig opplagt tross alt. Litt småsvimmel var jeg også fortsatt.

Noen av oss i gruppa snakket om gallestein i går, og det er faktisk et problem som man lettere får når man har ME. Hvis noen lurer på hva slags symptomer som er vanlige ved ME, så er den komplette oversikten her: http://www.me-foreningen.info/wp-content/uploads/2016/09/Komplett-symptomliste-ved-ME-Oppdatert-august-2006.pdf 

Noen har tidligere spurt meg hva ME er og hvordan man vet at det er det du har i forhold til at "alle blir slitne etter jobb". Da er det bare å se på oversikten i avsnittet over. Samt at det er visse kriterier som MÅ være tilstede for å få denne diagnosen. Det kan du se her - man følger Canadakriteriene som er de strengeste: https://www.me-foreningen.info/wp-content/uploads/2016/10/Canada-kriteriene.pdf

Fram til lunsj slappet jeg av litt med spill på mobilen, og var egentlig veldig klar for å sove litt igjen, men får holde ut. Planlegger å være litt ute i sola etterpå. Det tok imidlertid ikke så lang tid før magen begynte å protestere på frokosten, men det gikk over med litt hvile.

Lunsj i dag var kjøttboller, potetsalat og salat. Det var veldig godt. Nå har de heldigvis skjønt at ikke alle orker så mye mat, så nå kan man velge forskjellige størrelser på porsjonene. Jeg valgte den minste. Tok med et eksta rundstykke, det kan være kjekt å ha på rommet til senere.

Etter lunsj planla jeg å gå en tur med mitt faste turfølge. Hvilte en halvtimes tid, så gikk vi mot tretopphytta igjen. Det er veldig fint der. Gikk ikke opp bakken dit i dag. Jeg hadde også bestemt meg for å gå videre opp til det lille huset og hønsegården igjen. Ca halvveis, merket jeg at magen ikke hadde likt lunsjen. Jeg holdt likevel ut. Turen ble nok ikke helt som jeg hadde tenkt, og jeg hadde behov for flere hvilepauser enn normalt. Jeg var nok heller ikke særlig koselig turfølge i dag, følte at jeg bare svarte ja og nei, og ikke noe mer.




Vi var ute ca 1 time. Det ble nok den siste "langturen". Kjenner at det er tungt nå. Da jeg var tilbake på rommet, måtte jeg ta en ny paralgin og slappe av. Jeg sovnet også en time - så nå har jeg sovet 10 timer og 19 min det siste døgnet. Jeg tror aldri at jeg kan få nok søvn jeg.

Jeg har ikke gått 64 trapper... Det er noe feil der... virker som om jeg driver aktiv trappetrening hver dag....:D

Jeg våknet rett før middag, og kjente at det var lurt å ta middagen med på rommet istedenfor å være sosial i spiserommet. Og det var ikke dumt. Da kunne jeg bruke så langt tid jeg ville på å spise helt i ro og fred. Brukte faktisk 1,5 time. Jeg merker at jeg sliter mye med å være sosial når jeg har dårlige dager, orker ikke å høre på så mye snakk, og høy latter. I dag var det kylling og kokte poteter, samt sjokolademousse til dessert. Igjen kunne man velge mellom ulike størrelser, så jeg tok den minste porsjonen de hadde.



Etter middag gikk jeg etterhvert litt ut i sola med boka mi og headsettet på. Jeg var uansett for det meste alene der ute. Deilig å få med de siste solstrålene, og sola varmet fortsatt ganske bra.

Til kveldsmat spiste jeg et eple, 2 biter med vannmelon, og to halve ringer med ananas. Blir bare på rommet og leser resten av kvelden.

Nå har vi fått menyen for neste uke.

Mye bra der, deilig å tenke på at torsdag faktisk er den siste middagen her!!!

Denne uka har jeg for øvrig sagt fra at jeg kan spise fisk. De lurer sikkert :) Men jeg liker jo laks og fiskekaker også, om de ikke er spesiallagt... Spesiallagt med erter inni, skulle ikke forundre meg... :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar