Velkommen til min blogg :)

27. mai 2020

Uke 3: Onsdag, dag 17

Onsdag allerede. Jeg merker at det begynner å nærme seg. Dette er en den nest siste onsdagen :)

Jeg brukte litt tid på å sovne i går, fordi jeg lå å grublet litt over diverse språkfeller man kan gå i ;) F.eks. de/dem, når/da, hvem/hvilken, enda/ennå, lenger/lengre, brant/brente, trykket/trykt, triologi/trilogi, link/lenke. Jeg synes at språk er veldig interesseant. Miljø og dialekt har nok en stor innvirkning, og ikke bare norskkunnskaper - i tillegg blir man ofte også påvirket av andres skrivefeil.

Bakgrunnen for denne grublingen kom etter en diskusjon med en forfatter om ulike skrivefeil. Det var ingen negative tanker, bare veldig interessant :)

Men det gjorde iallefall at jeg ikke la meg til å sove før 00.30, og til gjengjeld klarte jeg å sove helt til 07.50. Utrolig! Nesten 7 timers søvn ifølge Fitbit'en. (Jeg var tydeligvis våken et kvarters tid rundt 7 også... selvfølgelig - men det kan jeg ikke huske).

Formen var litt bedre i dag, men jeg er likevel ikke helt bra. Litt småsvimmel og veldig trøtt. Jeg kom meg ned til frokost og spiste mine to vanlige brødskiver med ost og skinke.

10.30 var det uteaktivitet som jeg veldig gjerne ville være med på i dag, selv om kroppen ba om mer søvn. Det var oppmerksomhetstrening, og det er ganske interessant. Vi velger en sans som vi vil fokusere på. Sist valgte jeg hørsel, og var overrasket over hvor fokusert jeg ble - og at flere lyder kom gradvis til. I dag ville jeg prøve syn, og jeg innsnevret det til å gjelde blomster. Jeg visste at det var masse blomster, men nå så jeg enda flere som jeg ikke hadde lagt merke til tidligere. Vi gikk ned til stranda, og jeg ble selv veldig overrasket da vi kom ned. Da merket jeg nemlig at jeg ikke hadde hørt en eneste lyd på veien. Normalt skulle jeg hørt masse knasing i sanda av oss som gikk, bekken som rant, fuglene er ganske høylytte, vinden som blåste litt. Det var visst veldig bra, og et tegn på at jeg klarte å være "her i nuet".

På veien tilbake valgte jeg sansen lukt. Det var nemlig en som hadde valgt den sansen på veien ned, og ikke kjent noen ting. Det måtte jeg jo sjekke. Det var mye vanskeligere. Det lukta veldig lite. Noen steder luktet det grass, og ved en hekk luktet det blomster, ellers luktet det frisk - og faktisk ingenting. Det var ikke lett å fokusere på denne sansen, og jeg begynte fort å "koble på" både hørsel og syn. På et tidspunkt begynte jeg å tenke på Tilda (hunden min), som er utrolig dyktig på søk. Da har hun full konsentrasjon kun på lukt. Beundringsverdig ;)

Rett etter dette hadde jeg samtale med min kontaktperson, hvor vi snakket litt om kommunikasjon.

Til lunsj i dag var det igjen havregrøt, denne gangen med en varm bærblanding bestående av rips, bjørnebær og blåbær. Det var veldig godt.


Etter lunsj gikk min turkamerat og meg en bitteliten tur bort for å se etter sauen vi så på mandag. Den var ikke der. Men det var noen rare nåler på et grantre. Nå har vi jo blitt veldig flinke med sanser ;) Noen strekte seg etter sol og varme, mens andre krøp sammen for å holde varmen ;)



Kl 14 var det temasamling hvor temaet var kommunikasjon. Det er litt om egen og andres tolkning osv. Altså det du mener å si, det du faktisk sier, det den andre hører, det den andre tror den hører, det den andre svarer og det den andre igjen tror at den andre svarer.

Ord utgjør ca 7-20 % av kommunikasjonen, følelser utgjør 38 % og kroppsspråket 55 %.

Og så snakket vi om at det er viktig å bruke JEG og ikke DU, MAN, EN, ALLE, ALLTID, ALDRI, NOEN osv.

"Snakket litt" med Tilda på kameraet i dag. Det er et slags innbruddskamera som kan overvåke hund. Det har også en alarmfunksjon, og når jeg satte på den la hun hodet bakover og begynte å ule - morsomt. 

Middag i dag var stroganoffgryte. Hjemme hos oss tar vi vanligvis ut champinjongen, men her var den på plass. Det var også puttet i erter. Det er så mye erter her, nesten hver eneste middag har erter i seg. Og jeg er litt sånn "sympati-allergisk". Jeg har vært sammen med en mann i 31 år, som er alvorlig allergisk for erter, så det har knapt nok vært en ert i huset vårt i løpet av de årene ;) Ikke farlig for min del, for det er ikke noe godt. Dermed blir "ertesjokket" veldig stort :D

Etter middag gikk vi en tur bort til butikken. Valgte en liten avstikker på veien bort, sånn at turen ble litt lenger. Jeg visste jeg skulle ha EN ting, og det var nesespray... kom tilbake med litt av hvert, men ingen nesespray.

Vel tilbake på rommet, kjente jeg igjen på hvor trøtt jeg var - og sulten faktisk, så da ble det kveldsmat i dag. Kveldsmaten vi fikk med oss, var to skiver brød med ost og skinke, samt pærer og appelsinskiver. Det er ikke så artig når osten har hvite flekker på seg, men det smakte helt ok.

Planen er en tidlig kveld i dag, siden jeg er ganske trøtt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar