Velkommen til min blogg :)

16. juli 2011

På vei til USA

Klokka 5 var det på tide å stå opp.....*zzzzz*  Mona og Anders hadde sovet lite da de så film, sang og hadde det morsomt med mye dårlig humor ;)  Frokost var det ikke før kl 6.30, men hotellet serverte såkalt 'Early bird' som var en veldig enkel buffet. Ca kl 06.15 tok vi buss videre til Gardermoen. Anders kastet opp med en gang vi kom på flyplassen, det lovet jo godt for resten av turen *s*.

Flyet til København var et "standard-fly" som vi har tatt mange ganger, med 3 x 3 seter. Vi satt to og to. Turen gikk greit og tok en time.

I København hadde vi god tid, men tida gikk fort. Flyplassen var stor. Flyet videre til Washington var litt annerledes enn vi er vant med ja ;) Seterekken var 2 + 4 + 2. Vi satt to og to. De 8 timene gikk forholdsvis raskt. Vi fikk mat to ganger, leste, spilte og sov litt. Anders sov godt på slutten og var fortsatt kvalm.

I  Washington DC var det MYE folk!!! Vi var spente på om vi ville rekke neste fly, men vi hadde 4,5 time på oss.  Det første vi gjorde var å stå i kø for transfer fra flyet (flere fly som var samlet der). Da vi kom inn i "rommet" vi sto i kø til, så vi at det var en slags buss. Den var rar :) Inne i terminalen sto vi i LANG kø for immigration... sikkert en time.  Dama i luka var blid og hyggelig (jeg har hørt så mange negative historier om dette - men for oss var det veldig bra). Hun spurte hva formålet med turen var, om vi hadde returbillett, om vi hadde med mat fra flyet (som ikke var lov), om vi hadde familie/kjente i USA og om vi hadde vært her før. Tilslutt måtte alle unntatt Anders (14 års grense) ta fingeravtrykk og bli tatt bilde av.

Ny kø for å levere tollskjema og sende koffertene videre. MASSE folk.... Tolleren beklaget, det var spesielt mye folk her nå siden det var lørdag og sommmer. Noen kom ikke til å rekke flyet, sa han - men flyene var ofte forsinket pga folkemengden og dermed rakk man det kanskje likevel. *s*

Da vi endelig fikk kommet oss videre, var det ny kø til sikkerhetskontroll. Denne føltes uendelig og jeg var redd vi ikke kom til å rekke neste fly. Men den gikk forholdsvis raskt framover. I sikkerhetskontrollen her, var det strengere enn hjemme, til og med skoene måtte av og i egne bokser til gjennomlysning.

Vi hadde fortsatt god tid og fikk handlet noen t-skjorter fra Washington. United airlines-flyet til Miami var lite 2+2 seter. Det gikk til tiden. På slutten av turen spydde Anders på gulvet.....

Anders sov mye av den siste flyturen:

Klare for landing i Miami:

Vi tok buss til Alamo som bilfirmaet heter. Mens vi ventet sovnet Anders på gulvet. For oss var da klokka 04.30, mens den i USA bare var 22.30. Firmaet overtalte oss til å oppgradere til større bil (vi hadde ikke sett bilen ennå) for å få bedre plass til bagasje. Det kostet 230$ , så vi valgte å gjøre det.  Da vi skulle hente bilen begynte Anders å spy igjen.... En dame kom løpende med en flaske vann til han *snilt*.

Vi dro ned i kjelleren å hentet bilen. Da var det sånn at vi kunne velge en bil av flere innenfor kategorien vi hadde betalt for. Vi fikk hjelp av en som ga anbefalinger. Han anbefalte et "monster" av en bil. Den var egentlig dyrere, men vi skulle få den for samme pris. Bilen var kjempefin... og stor *hehe*. En 7 seter og veldig høy. (Det er faktisk et ekstra sete i forsetet også, slik at det egentlig er en 8 seter). Nesten så vi vurderte å kjøpe taustige for å komme på og av. Chevrolet Tahoe er merket og den er registert i Virginia.

Anders ved siden av bilen (tatt ved Sawgrass Mills søndag):

Ved hjelp av GPS kom vi oss forholdsvis greit fram til Ft. Lauderdale og hotellet. Da vi parkerte i garasjen (sykt lavt under taket, men det gikk akkurat med bilen), spydde Anders igjen...  Det koster forresten 10 $ pr døgn å parkere her. Lokalt var det nå midnatt og vi var alle veldig slitne etter en lang reise.

Rommet var helt greit. Ok størrelse med to dobbeltsenger, mikrobølgeovn, kjøleskap m.m. 1.30 var alle i seng og sov.

Hotellrommet vårt :

Bassenget og utsikt fra hotellrommet: