Velkommen til min blogg :)

20. mai 2020

Uke 2: Onsdag, dag 10

Våknet igjen ved 3.30-tida og lå mer eller mindre våken en time. Det viste seg at jeg hadde glemt å sette på alarmen, men våknet igjen av meg selv klokka 07.45. Det er en fin tid å stå opp på, så har jeg litt tid fram til frokosten kl 08.45. I natt hadde jeg sovet 7,5 time med den beste søvnkvaliteten hittil - men det kjentes absolutt ikke sånn ut. I dag var jeg skikkelig dårlig, med masse utmattelse, sår hals, "hjernetåke" og "gele-bein".

Kl 09.30 hadde jeg individuell samtale med min kontaktperson, og det er alltid en påkjenning. Vi blir "tvunget" til å tenke over ting, og det er faktisk veldig energikrevende. Hun fikk meg til å innse at turen jeg gikk bort til hotellet på mandag, nok var litt i lengste laget. Det er bedre å gå kortere og heller gå flere ganger. Hun ville også at jeg skulle øve mer på "burde-setninger" som jeg skrev om i går, og høre på det som kroppen forteller meg. Jeg er nok i overkant flink til å presse meg.

Jeg bestemte meg for å stå over uteaktiviteten som var en oppmerksomhetstrening. I dag kjenner jeg at jeg har mer enn nok med å gå ned til måltidene og være sosial der.

Lunsjen i dag var havregrøt med blåbær. Det var kjempegodt! Jeg spiste også en skive med spelt-/solsikkebrød med smør på.

Etter lunsj var det teoritime og avspenningsøvelser. Jeg sto også over disse, og sov isteden 1,5 time. Det var deilig. I timen i dag hadde de gått gjennom kunnskap om CFS/ME. Hvordan settes diagnosen, finnes det noen årsak til sykdommen, hva er de vanligste symptomene, hvilke grader finnes det av sykdommen, finnes det noen behandling, faser i sykdomsforløpet og prognoser. Vi får alltid utlevert foilsett, så selv om man ikke orker å møte opp, så får man med seg informasjonen.

Detaljene om dette orker jeg ikke å gjengi her. De som er interessert kan spørre meg eller lese på nettsiden til ME-foreningen. De som ikke "tror" på sykdommen og symptomene, vil ikke høre uansett uansett hvor mye man forsøker å forklare for de, og det er kanskje heller ikke så farlig. Vi lærer at vi må jobbe med å ikke bry oss så veldig om hva andre mener/tenker, men stå for egne valg.

På vei til middag møtte jeg på den ene behandleren. I morgen kl 10.30 skal det være en kort økt med styrkeøvelse, men om man føler seg sliten, bør man gjøre noe annet enn den aktiviteten. Jeg har isteden avtalt å gå en tur med ei annen på gruppa.

Til middag i dag var det lapskaus. Den var god, men ikke like god som den vi pleier å ha hjemme på 17. mai ;)

Etter middag, spilte jeg litt Sims, så litt på tv - og valgte å gå en veldig rolig tur alene. Var ute ca 20 minutter. Resten av kvelden, blir det litt mer tv. Formen tilsier ikke så mye lesing i dag.

Jeg har bestilt varer fra butikken, som sikkert kommer på fredag siden det er helligdag i morgen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar